On Altıncı İstanbul Bienali “Yedinci Kıta”

On altıncı İstanbul Bienali “Yedinci Kıta”nın son günleri olduğunu hatırlatarak yazıma başlıyorum. 14 Eylül-10 Kasım 2019 tarihleri arasında bienal kapsamında gezilebilecek mekanların hepsi ücretsiz. Bu yıl Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, Pera Müzesi ve Büyükada’da 26 ülkeden 57 sanatçının eserlerini bir arada görebilirsiniz.

Yedinci Kıta ismi nereden geliyor diye merak edebilirsiniz; Pasifik Okyanusu’nun altındaki devasa atık yığınından. Yani plastik yığınlar bir kıta oluşturacak yoğunlukta, şöyle ki atığın genişliği 3.4 milyon metrekare ve plastik yığının ağırlığı 7 milyon ton. Bieanal kitapçığında ise ismini şöyle tanımlamışlar; “Okyanuslarda Türkiye’nin yüzölçümünden beş kat daha geniş bir alan kaplayan, plastik atıkların oluşturduğu yüzergezer adaya verilen isim”.

Tüm mekanlardaki eserleri incelerken, yazıları okurken, insanın ne kadar acımasız kendi kabını kirleten varlıklar olduğunu gördüm bir kez daha. Suyu bitiriyoruz, havayı kirletiyoruz, yeşili kesiyoruz, hayvanı öldürüyoruz ve buna yaşamak diyoruz. Bizim bilip de ifade edemediklerimizi 57 sanatçı çok güzel sergilemiş. Kaçırmamak gerek.

MSGSÜ İstanbul Resim ve Heykel Müzesi en fazla vakit alan mekan, o yüzden buraya diğerlerinin üç katı kadar süre tanımanızı öneririm. Büyüakada’da 5 farklı mekanda eserleri görebilirsiniz. Gitmişken bir de ada turu yapıp, Eskibağ Teras ya da adalıların diliyle Herman’ın Yeri’nde manzaraya karşı bir şeyler yemeye doyamayacaksınız.

Büyükada’da bienalin beni en etkileyen yeri Taş Mektep oldu. Pera Müzesi en çabuk gezilen mekan, toplam üç katta eserleri görebilirsiniz.

Bernard van Leer Vakfı’nın katkılarıyla ebeveynlere ve bakımverenlere bienali bebekleriyle birlikte, rehber eşliğinde gezme imkanı sunan ücretsiz Bebekli Sabahlar turları, Pera Müzesi’nde her Çarşamba 10:30’da. Rezervasyon için web sitesini ziyaret edebilirsiniz. Bienal, Pazartesi günleri kapalı. Diğer günler 10:00 -18:00 arası ziyarete açık. Pera Müzesi, hafta içi 19:00’a, Cuma günleri 22:00’ye kadar açık. Pazar günleri ise 12:00 – 18:00 arası gezilebilir.